همانطورکه احتمالاً در اخبار مطالعه کردهاید، مدیرعامل سایپا اخیراً از خط تولید زامیاد بازدید کرده و از سهم بازار خوب زامیاد در خودروهای تجاری گفته است؛ اما در این میان و در خلال عکسهای این بازدید، خودرویی جدید به چشم میخورد، خودرویی تقریبا غریبه که با وجود آنکه زامیاد چند سال پیش نمونههایی از آن را حتی در نمایشگاه خودرو و خدمات شهری به نمایش گذاشته بود ولی آنچنان صحبت جدی در مورد عرضه آن به بازار نشده بود.
حال با انتشار این عکس و مشاهده پیکاپ جدید زامیاد در محوطه این کارخانه، قصد داریم به بررسی و معرفی این خودرو بپردازیم. خودرویی که مدتی است نام آن با زامیاد گره خورده، اما هنوز هیچ محصولی از این برند معرفی و عرضه نشده است.
گوانگدونگ فودای یا به اختصار فودای، یکی از خودروسازان نهچندان شناخته شده چینی بوده که چند سالی میشود به همکار جدید زامیاد تبدیل شده است. پیش از این، دو خودرو وانت پادرا و زامیاد تیوان که در سگمنت وانتبار و شاسیبلند بودند، از سوی همکاری مشترک این شرکت و زامیاد معرفی شدند که زامیاد تیوان همچنان به بازار عرضه نشده است.
طبق تصاویری که توسط سایپا منتشر شده، گویا سومین محصول مشترک فودای و زامیاد را به تصویر میکشد. شرکت فودای حدود سی سال تجربه فعالیت در زمینه خودروسازی را دارد و عمده تمرکز آن بر ساخت خودروهای پیکاپ و شاسیبلند بوده است. فودای F۲۲ نیز یکی از پیکاپهای این شرکت است که تولید آن از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.
فودای F۲۲ از همان پیشرانهای استفاده میکند که دیگر پیکاپهای چینی بازار ایران نیز از آن بهرهمند هستند، یعنی موتور ۲.۴ لیتری میتسوبیشی که حداکثر ۱۳۶ اسببخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
با این حال فودای F۲۲ با یک پیشرانه ۱.۹ لیتری توربودیزل هم قابل سفارش است که توانی معادل ۱۳۶ اسببخار و گشتاوری برابر با ۳۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. هنوز مشخص نیست که زامیاد قصد عرضه این مدل را به بازار دارد یا خیر، اما در صورتی که فودای F۲۲ با پیشرانه توربودیزل به بازار عرضه شود، رقیب قابل توجهی برای فوتون تونلند ایرانخودرو دیزل خواهد بود.
هر دو نسخه پیکاپ فودای F۲۲ به همراه جعبهدنده پنجسرعته دستی عرضه میشوند، از این رو همچنان با یک وانت دستی روبهرو هستیم و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. مدل استاندارد این خودرو از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بهره میبرد اما نمونههای مجهزتر به سیستم چهارچرخ محرک نیز مجهزند که توان حرکتی بیشتری را در اختیار خودرو قرار میدهد.
تجهیزات رفاهی پیکاپ جدید زامیاد
از جمله امکانات رفاهی فودای F۲۲، میتوان به مواردی همچون: سیستم تهویه هوای دستی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستمهای ترمز ABS و EBD، لامپهای هالوژنی، پاور ویندوز، سیستم صوتی با پشتیبانی از AUX و USB و تنظیم دستی صندلیها اشاره کرد. فودای F۲۲ در تیپ فول آپشن به گرمکن صندلی نیز مجهز است.
قیمت فودای F۲۲
شاید حدس زدن در مورد قیمت احتمالی این خودرو با توجه به نوسانات شدید ارز و شرایط فعلای بازار کار بسیار دشواری باشد. اما با نگاهی به قیمت جهانی این خودرو که حدود ۱۰۰ هزار یوان در مدلهای پایه و ۱۳۰ هزار یوان در مدلهای فول است، یعنی قیمت این خودرو (با احتساب قیمت روز دلار در زمان انتشار) در بازه ۳۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان در بازار جهانی است که قطعاً در صورت ورود به بازار ایران، با توجه به تعرفهها و عوارض گمرکی، احتمالاً باید رقمی بیش از این اعداد را انتظار داشته باشیم.
ناگفته نماند که در سال ۹۷ خبری بر تست جادهای خودروی فودای لندفورت در خیابانهای کشور نیز منتشر شده بود که این خودرو توسط زامیاد و سایپا به ایران جهت بررسی و تست آمده بود، اما دیگر خبری از عرضه و یا شروع تولید آن به گوش نرسید. امیدواریم در شرایط بسته بازار خودرو کشور، لااقل تلاش زامیاد برای عرضه پیکاپ فودای F۲۲ به نتیجه برسد و بتوانیم شاهد عرضه محصولات جدید باشیم تا کمی رنگ و بوی جدیدی به بازار کسلکننده خودرو کشور تزریق شود.
منبع: خودروبانک
سایپا
شما فقط بلدی پراییییییید اونم بی کیفیت تولید کنین
و ملت روانه ملکوت کنی